To nye medarbeidere i Kopinor

26. august 2024

Kopinor styrker sin rolle som en tydelig og aktiv samfunnsaktør og har ansatt to nye medarbeidere. Silje Tretvoll er ny direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt. Ayla Zwart er ny digitalredaktør.

Ny direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt, Silje Tretvoll og ny digitalredaktør Ayla Zwart. Foto: Christian Øen
Ny direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt, Silje Tretvoll og ny digitalredaktør, Ayla Zwart. Foto: Christian Øen

Silje Tretvoll (49) er ny direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Kopinor. Hun har det overordnede ansvaret for å lede avdelingen for kunnskap og kommunikasjon og vil ha en sentral rolle i ledelsen av Kopinor. Tretvoll skal utvikle og iverksette strategisk kommunikasjon blant annet for å øke omverdenens bevissthet om opphavsrett og kollektiv rettighetsforvaltning.

Tretvoll kommer fra stillingen som markedssjef for skjønnlitteratur i Aschehoug og har vært leder av forlagets kommunikasjons- og markedsteam og del av Aschehoug Litteraturs ledergruppe. Tretvoll har også vært fungerende forlagssjef for skjønnlitteratur i ti måneder i perioden hun har vært ansatt i Aschehoug. Før hun begynte i Aschehoug, var Tretvoll daglig leder for den ideelle medlemsorganisasjonen Foreningen !les i fire og et halvt år. Tidligere har hun også arbeidet i Forlaget Oktober i 14 år der hun blant annet har vært markedssjef og del av forlagets ledergruppe. 

Ayla Zwart (32) er ny digitalredaktør. Hun har de siste årene vært innholdsansvarlig i KLP Banken. Der har hun blant annet hatt ansvar for utvikling av nettsidene, markedsplaner, informasjonsmateriell og nyhetsbrev. 

– Jeg er så glad for å få Silje og Ayla med på laget. Dette er to dyktige damer med godt driv og kloke hoder, sier Hege Munch Gundersen, administrerende direktør i Kopinor. 

Hun legger til at organisasjonen har en klar ambisjon om å styrke bevisstheten om verdien av opphavsrett i en tid preget av nye forretningsmodeller og rask teknologisk utvikling. 

– I en tid hvor bruken av kunstig intelligens øker raskt, blir beskyttelsen av åndsverk stadig viktigere. Det er derfor avgjørende å forstå både mulighetene og utfordringene KI bringer, og hvilken betydning dette har for Kopinors 23 medlemsorganisasjoner, avslutter hun.