Ny kunnskap om læremiddeløkonomien

8. oktober 2024

Kopinor inviterte 8. oktober til et frokostseminar, hvor deltakere fra forlagsbransjen, andre rettighetshavere og KS fikk presentert nye tall om kommunenes innkjøp av læremidler

Frokostseminar.jpg
Godt oppmøte på frokostseminaret. Foto: Ayla Zwart 

Bakgrunnen var en kartlegging av kommunesektorens innkjøp av læremidler som Oslo Economics har gjort på vegne av Kopinor og KS.

Analytiker Johanne Thoen Hansen i Oslo Economics presenterte rapporten og gikk gjennom metoden og hovedtall. Den sentrale delen av kartleggingen er en spørreundersøkelse blant utvalgte kommuner og fylkeskommuner, og her ble det innhentet informasjon om midler som er brukt til innkjøp av læremidler og læringsressurser, samt årsverk knyttet til innkjøps- og utviklingsarbeid de siste fem årene. Det ble også hentet inn informasjon om organiseringen av innkjøpene, inkludert sentralisering, omfang av rammeavtaler og innkjøpssamarbeid.  

Resultatene viser at utgiftene til læremidler og læringsressurser i grunnskolen har økt etter 2020. Dette har trolig sammenheng med behovet for nye læremidler i forbindelse med fagfornyelsen. I videregående skole har utgiftene til læremidler og læringsressurser økt etter 2020, men gikk noe tilbake i 2023. Nasjonal digital læringsarena (NDLA), som er et fylkeskommunalt samarbeid om utvikling og tilbud av digitale læremidler, utgjør en stor del av kostnadene til digitale læremidler.

Illustrasjon av beregnede kostnader til læremidler og læringssressurser.svg
Kilde: Oslo Economics - Kommuner og fylkeskommuners ressursbruk knyttet til læremidler og læringsressurser.

Etter at Johanne Thoen Hansen hadde lagt fram resultatene fra undersøkelsen, slapp fagsjef Ingvild Kogstad Brodal i Den norske Forleggerforening og spesialrådgiver i KS, Pål Thygesen, til med sine kommentarer.

Nasjonalt ansvar

– Gode læremidler er et felles nasjonalt ansvar, sa Ingvill Kogstad Brodal, og pekte på tilleggsbevilgningen på 300 millioner kroner til lærebøker som kom i år. Disse midlene ser i liten grad ut til å ha kommet som reelle påplussinger til skolene. Brodal var tilfreds med at rapporten har gitt mer kunnskap, ikke minst er det viktig å få dokumentert den dominerende plassen NDLA har i fylkeskommunenes innkjøp av digitale læremidler. Brodal pekte imidlertid på steder i rapporten der forlagenes bransjestatistikk kunne ha gitt bedre og mer utfyllende svar.

to bilder.png
Kommentarer og refleksjoner ble delt etter presentasjonen.
Foto: Silje Tretvoll

Pål Thygesen minnet i sin kommentar om at det er krevende økonomiske tider for norske kommuner og at behovet for individuell tilrettelegging fører til et merforbruk i grunnskolen. Han viste til at undersøkelsen viser en stor variasjon mellom kommunene, men gjennomgående med en god balanse mellom papir- og digitale læremidler. Thygesen la vekt på at betalingsmodellene for læremidler bør være fleksible og legge til rette for utprøving i skolene, samtidig som spørsmål som personvern og informasjonssikkerhet bør løses på et mer overordnet nivå.

Kartleggingen fra Oslo Economics er en del av det felles kunnskapsgrunnlaget som Kopinor og KS samarbeider om å etablere. De to partene har inngått en mønsteravtale som åpner for en utstrakt kopiering fra opphavsrettslig beskyttet materiale i norske skoler. Avtalen skal reforhandles i 2025.

Her kan du lese hele rapporten fra Oslo Economics