Læremidler av kvalitet er viktig for demokratiet
For demokratiets skyld er det viktig å bevare den høye kvaliteten på norske læremidler, sa Kopinors administrerende direktør Hege Munch Gundersen på NFFOs læremiddelseminar. Læremiddeløkonomien var tema på panelsamtalen.
Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFFO) arrangerte 4. februar seminar om fremtidens læremidler. I den avsluttende panelsamtalen deltok Hege Munch Gundersen sammen med salgs- og markedssjef Fredrik Pharo i Cappelen Damm og generalsekretær i NFFO Arne Vestbø.
– Pendelen svinger når det gjelder forholdet mellom trykte og digitale læremidler, men norske forlag har bena solid plantet i begge leirer, kunne Fredrik Pharo fastslå. Det er fortsatt stor etterspørsel etter trykte læremidler, selv om de store forlagene har investert mye i digitale læremidler i forbindelse med fagfornyelsen i 2020.
Forfatteridentitet i endring
En sentral diskusjon på læremiddelseminaret var endringen i forfatterrollen når bøkene blir digitale. Den gjennomarbeidete helheten som den tradisjonelle lærebokforfatteren tar ansvaret for, blir utfordret av digitale ressurser som lettere kan plukkes fra hverandre og settes sammen, gjerne av lærerne selv. Arne Vestbø pekte på at selve forfatteridentiteten er i endring og stilte spørsmål ved om det vil være de samme som leverer innhold til digitale læremidler, og om hvilke vilkår de vil møte.
Møteleder Jørgen Moltubak trakk fram fra egen erfaring de usikre økonomiske forholdene for lærebokforfatterne, der en uforutsigbar finansiering kan bestå av ulike deler royalties og stipender.
– Kopinor-vederlaget er helt sentralt i dette regnestykket, sa Arne Vestbø og la til at det for en lærebokforfatter ikke er bærekraftig å leve av pengene i primærmarkedet.
En gave til skole-Norge
Hege Munch Gundersen forklarte videre hvordan Kopinor sørger for at rettighetshaverne får betalt for bruk:
– Avtalen som er fremforhandlet med KS bringer inn opp mot 200 millioner kroner, men utgjør samtidig en gave til skole-Norge. Lærere og elever får mulighet til å kopiere og laste ned bokkapitler, artikler og bilder uten måtte spørre forfatteren, journalisten eller fotografen om lov.
Pengene blir sendt videre til rettighetshaverne, der de blant annet blir til stipender eller individuelle vederlag for forfattere og andre opphavere. Utbetalingene til forlagene utgjør en vesentlig del av det som gir bransjen en positiv bunnlinje. sa Gundersen.
Avslutningsvis erklærte alle paneldeltagere seg som forsiktige optimister med tanke på fremtiden for norske læremidler. Hege Munch Gundersen beskrev hvilket inntrykk Edvard Bulls sterke forfatterstemme i historieboka «Nordmenn før oss» gjorde på henne som videregående-elev, og avsluttet:
– Det er så viktig med gode forfattere og gode forlag som konkurrerer på kvalitet, selv med små marginer. For demokratiets skyld er det viktig å bevare den høye kvaliteten på norske læremidler.
Hør hele samtalen i podkasten Skolesnakk med Jørgen Moltubak.